Almedalsveckan går mot sitt slut och vi kan konstatera att det har varit en intressant och lärorik vecka. Just i år har samgåendet med Högskolan på Gotland satt sin prägel på våra aktiviteter, där vi lyft fram relevanta frågor relaterade till samgåendet och Campus Gotland. Seminarierna har varit välbesökta och gett upphov till många intressanta diskussioner.Vi har fått många positiva tillrop  i samband med att Högskolan på Gotland blivit en del av Uppsala universitet. Alumneventet i onsdags blev mycket lyckat där före detta studenter från Uppsala universitet och Högskolan på Gotland träffades och nätverkade. Det har varit många intressanta debatter och samtal under veckan där våra medarbetare och studenter har varit med och bidragit, både i egna och i andras arrangemang. Det är lätt att vara en både glad och stolt rektor.
Om du vill se invigningen i efterhand, klicka här. För att se debatter och samtal i morgonsoffan, klicka här.

Almedalsveckan är intensiv. Många aktörer med olika intressen vill göra sig hörda på en liten yta under en kort tid, men Almedalen ger trots allt stora möjligheter i form av diskussioner och kontaktskapande. Att kunna ta del av så många högkvalitativa seminarier helt utan kostnad, och samtidigt få möjlighet att diskutera med politiker och andra beslutsfattare, är unikt. Jag har haft många givande möten under veckan. Nu är det fredag och Jan Björklund ska tala ikväll. Han har redan under veckan kommit med ett utspel att införa en särskild kvotgrupp för internationella studenter utanför EES-området. Det är ett första steg i rätt riktning men fler åtgärder behövs för att undanröja de hinder som motverkar internationaliseringen. Fler kommentarer finns här.

Fyllda av nya intryck och idéer är det nu dags att njuta av sommar och semester. Jag vill passa på att igen tacka er alla som har bidragit till Campus Gotland har blivit en del av Uppsala universitet. Ett stort arbete som så många har bidragit till. Jag vill också tacka alla som arbetar med och hjälpt till under invigningen och Almedalsveckan. Nu vill jag önska er alla en riktigt trevlig sommar!  /Eva