Idag har vi välkomnat våra nya studenter, recentiorerna, till Uppsala universitet med en traditionsenlig mottagning i aulan. För mig som rektor är det här en av höjdpunkterna under terminen. Jag minns själv känslan av att vara ny student vid universitetet, spänningen inför alla möjligheter blandad med en viss osäkerhet om hur det skulle bli. Ni har en härlig tid framför er!

Konferencier vid dagens mottagning var meteorologen och klimatföreläsaren Pär Holmgren, tidigare student och numera hedersdoktor vid Uppsala universitet. Förutom musikunderhållning av Kungliga Akademiska kapellet, Västmanland-Dala nations kör och Norrlands nations showorkester Phontrattarne talade kommunstyrelses 1:e vice ordförande Agneta Simonsson, Uppsala studentkårs ordförande Fredrik Pettersson samt Kristina Melin, Curator curatorum, Uppsala studentnationers samarbetsorgan.

Foto: David Naylor

Mottagningen i aulan streamades på webben, och kommer att vara tillgänglig på UU Play inom kort.

Foto: Thomas Fredengren