Onsdagen den 15 januari 1964 tillträdde Tom Saldeen som ansvarig för rättsmedicinen i Uppsala och gav sin första lektion för medicinstudenterna. Det blev inledningen på lång bana som professor, föreståndare, lärare och forskare vid Uppsala universitet. På dagen 50 år senare berättade Tom om intressanta och lärorika händelser om sin gärning vid ett föredrag i Fåhraeussalen på Rudbecklaboratoriet.

Prorektor deltog för att uttrycka universitetets uppskattning för Toms insatser för forskning och utbildning vid Uppsala universitet, men också för studentstaden i Uppsala, i rollen som proinspektor och inspektor under sammanlagt 12 år vid Södermanland-Nerikes. Tillsammans med medicinska fakultetens dekanus Stellan Sandler avtäckte han även ett porträtt av Tom Saldeen.