Under dagen ska jag delta i en paneldebatt: Vad får humaniora kosta? Debattpanelen består av Tobias Krantz (Svenskt Näringsliv), Betty Malmberg (M, representerar regeringspartierna) samt professor Ylva Hasselberg (lärarkollegiet). Debatten modereras av Prof. Sverker Gustavsson.
Tid och plats: fredag 16/3 klockan 10.15 – 12.00, Geijersalen, Engelska parken i Uppsala.
I vårt budgetunderlag 2013-2015 anger UU en dimensioneringsökning för 69 miljoner 2013, en kvalitetsförstärkning för alla utbildningar på 7 %, och en ändring av klassificering av ämnen med nationellt ansvar. Det är en myt att många är högutbildade i Sverige, i själva verket ligger Sverige strax under snittet för OECD. Högre utbildning i Sverige måste få kosta.

Kul att vi, Uppsala universitet, håller positionen ett av de 100 bästa universiteten i hela världen. Det framgår av en ny ranking gjord av Times Higher Education – World Reputation Rankings 2012. Det är 0,5 % av världens universitet som är på topp 100 listan. Konkurrensen blir allt tuffare. Uppsala universitet står sig väl i konkurrensen, men vi ska ständigt arbeta för att stärka kvalitén ytterligare. Ständig kvalitetsutveckling och fortsatt utveckling av vår internationalisering är viktigt för framtid. Lägg till ett starkt studentinflytande och aktiv studentmedverkan så kommer vi stå oss väl i framtiden. Vi har ett gott renommé att vårda och utveckla.

Igår var jag på Kungliga Vetenskapssamhället i Uppsala och höll föredrag om femtokemi. Kul att få prata om min forskning ibland också. Denna vecka är det två tidningsintervjuer med tillhörande fotografering. Jag tror aldrig jag kommer att vänja mig och bli avslappnad inför kameran.

Visst var vi också på Matematiska institutionen när vi besökte TekNat och hade bra samtal med lärare, forskare och studenter (även om detta inte kom med i bloggen). Nu börjar vi planera institutionsbesök, om än i lite lägre tempo, och kommande områdesbesök för hösten.

Ikväll blir det professorsinstallation på SLU. Kul att få vara med och se hur SLU har sina akademiska högtider.

Hoppas ni alla kommer att ha en fin helg! Själv tar jag tåget söderut imorgon bitti och är tillbaka söndag kväll.