Det finns så mycket att ta del av vid Uppsala universitet. I helgen har det bland annat varit Nat King Cole Celebration med Uppsala University Jazz Orchestra – en fin konsert och mycket uppskattad av publiken.  I lördags hade Allmänna sången en bejublad jubileumskonsert i universitets aula för att fira 50 år som blandad kör. I den entusiastiska publiken fanns deras beskyddarinna kronprinsessan Victoria.

I fredags hyllade vi många duktiga och komptenta medarbetare för deras nit och redlighet inom statlig tjänst. Rektor hade också nöjet att utdela fem så kallade Hedlingermedaljer. Ewert Bengtsson, professor i datoriserad bildanalys, belönades för sina hängivna och långvariga insatser vid Uppsala universitet vad gäller användningen av informationsteknologiska hjälpmedel. Ulf Göransson var under drygt sexton år överbibliotekarie och dessförinnan professor vid Juridiska institutionen. Under hans tid som överbibliotekarie har biblioteksverksamheten genomgått stora förändringar. Olle Nilsson, professor i ortopedi, har under många år gjort utomordentliga insatser för Uppsala universitet. Anita Brandquist spelade en viktig roll när kvarteret Kemikum omvandlades till Engelska parken, ett centrum  Birgitta Hydén har under mer än 40 år arbetat vid Uppsala universitet i olika befattningar. Hon har under senare år gjort stora insatser när det gäller omhändertagandet av studenter med funktionshinder.för forskning och utbildning inom språk och humaniora.

I veckan som kommer, den 23 maj, håller Stefan Swartling Peterson en alumnföreläsning. Han är professor i global hälsa vid Uppsala universitet. Med rubriken “Global Hälsa och Utveckling – mitt strå till stacken” berättar han om sitt yrkesliv i och utanför Sverige. Välkomna till Universitetshusets sal IX klockan 19.

Missa inte sommaravslutningen. Uppsala universitet bjuder in anställda och allmänhet till sommaravslutning i universitetshuset med inspirerande föreläsningar och musik. Välkomna till “Den blomstertid” den 12 juni.

Detta var bara några axplock om vad som sker vid vårt universitet. Ta del av det rika utbud som finns och håll ett öga på kalendariet och hemsidan så du inte missar intressanta evenemang.