FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon höll på onsdagskvällen årets Dag Hammarskjöldföreläsning under rubriken: Evolving threats, timeless values: the United Nations in a changing global landscape

Denna gång hölls föreläsningen i Blå Hallen i Stockholms Stadshus för inbjudna gäster och studenter, i närvaro av bland annat kronprinsessan Victoria och statsminister Stefan Löfven. För den som inte var på plats kan föreläsningen ses på webben.

Dag Hammarskjöldföreläsningen hålls årligen sedan 1998 till minnet av Dag Hammarskjöld, FN:s andre generalsekreterare, och de värden Hammarskjöld stod för i sin gärning: engagemang, humanism och internationell solidaritet och samarbete. Arrangemanget är ett samarbete mellan Dag Hammarskjöld Foundation och Uppsala universitet. Läs mer om föreläsningen.

Visst saknar vi universitetsaulan nu under renoveringen men Blå hallen i Stockholms stadshus med uppsalastudenternas fanborg är också en fantastisk inramning för ett evenemang som detta. Tack för att vi fick komma dit.

16_06_02-23016_06_02-18416_06_02-251