Ledningsrådet har varit denna vecka på resa i Tyskland och Schweiz och besökt några av Europa främsta universitet, för att jämföra, lära, hämta inspiration och se vilka frågor som är aktuella. Det kommer att ta några dagar att samla alla intryck och reflektera. Överallt har vi blivit väl mottagna. Alla har generöst och öppet delat med sig av sina erfarenheter, utmaningar, problem och glädjeämnen.

Under måndagen besökte vi universitetet i Tübingen. Det är ett av våra systeruniversitet i nätverket Matariki (“de sju systrarna”). Tübingen har många likheter med Uppsala. Båda universiteten grundades år 1477 – vi är tvillingsystrar med andra ord – och samtidigt moderna, expanderande lärosäten. Vi hade ett öppet samtal med fokus på den tyska excellensinitiativet, Tübingens internationaliserings- och rekryteringsstrategier, hur vi kan vidareutveckla våra redan ganska omfattande forskarsamarbeten, och hur vi som universitet kan bidra i arbetet med nyanlända flyktingar. I oktober konkretiseras möjliga forskningssamarbeten när en forskardelegation från Tübingen kommer till Uppsala.

Med tåg fortsatte vi sedan till Zürich där vi nästa morgon, i strålande vårväder, begav oss till ETH Zürich.

Unknown-2

Med 21 nobelpristagare är detta främst tekniskt-naturvetenskapligt inriktade universitet rankat som ett av världens tio främsta lärosäten. Fokus för samtalet var ledning och styrning, finansiering, internationell rekrytering och karriärvägar. Det finns många likheter, men också skillnader. Mest avundsjuka är vi nog på den höga andelen basanslag, som är en viktig förutsättningen för deras långsiktiga och konsekventa rekryteringsstrategi. Redan i maj kan fler på Uppsala universitet få lära sig hur ETH arbetar med rekrytering och karriärvägar. Då kommer nämligen Madeleine Lüthy från ETH på besök för att hålla ett seminarium riktat till våra rekryteringsgrupper, och besöka vår välkomstservice för forskare på personalavdelningen.

Unknown-1

Efter en intensiv dag var det dags för ny tågresa, nu till Bern. Tillsammans med svenska ambassaden i Bern arrangerade vi ett kvällsseminarium kopplat till EIT Health. Efter en presentation av UUs koordinator för EIT Health, professor Mats Larhed, följde ett panelsamtal med företrädare för två schweiziska partneruniversitet ETH Zürich och EPFL, samt två företrädare från industrin (Roche Diagnostics och ThermoFisher) där man diskuterade om hur EIT Health kan bidra till innovationer och bättre hälsa i Europa genom att vidareutveckla samarbetet mellan universitet och företag.

Efter seminariet var den svenske ambassadören i Schweiz Magnus Hartog-Holm värd för en mottagning för våra alumner och vänner. Magnus är själv en av våra framgångsrika alumner. Till mottagningen kom det över 80 personer. Trötta men mycket nöjda återvände vi till hotellet.

Unknown

Nästa morgon var det dags för vårt sista besök, vid EPFL (École Polytechnique Féderale de Lausanne). Vi kom fram efter ännu en punktlig och vacker tågresa med utsikt både över alper och sjöar. EPFL är universitet som under 2000-talet via målmedveten satsning på internationell rekrytering och ett tenure track system av amerikanskt snitt etablerat sig som ett av Europas främsta universitet. De har 10 000 studenter, drygt 400 professorer, ett campus som byggts vid Genevesjöns strand från 1960-talet och framåt. Också EPFL har huvudsakligen teknisk och naturvetenskaplig inriktning. Samtalet här handlade också om internationalisering, styrning och internationell rekrytering och forskarnas villkor. Vi också en rundtur på campus med besök på olika laboratorier. Här delar forskare gemensamma plattformar och infrastrukturer. En av deras nyare byggnader, Rolex–center, har fått internationellt designpris för sin arkitektur utan raka vinklar och plana golv var ganska spektakulärt. Det blev också ett kärt återseende med Professor Anders Hagfeldt, som flyttade till EPFL för ett drygt år sen men också har en fot kvar i Uppsala. Han kunde berätta om både likheter och skillnader från sitt perspektiv.

Efter en sista tågresa till Geneve bar det hemåt med flyg. Tre universitet och ett alumnevent på tre dagar. Intensivt, många möten, mycket tid på både flyg och tåg, men väldigt lärorikt och inspirerande.