Idag välkomnade vi landshövding Cecilia Schelin-Seidegård från Visby som besökte oss tillsammans med Håkan Johansson från Rederi AB Gotland och Lennart Käll från Svenska Spel. Tillsammans med prorektor och Ann Fust fick jag tillfälle att berätta om det världsklassuniversitet som Campus Gotland nu är del av. Vi diskuterade vad som hänt på universitetet under det gångna året och flera av de viktiga och intressanta aktiviteter och processer som nu är på gång.

VD Håkan Johansson, Rektorsråd Olle Jansson, Landshövding Cecilia Schelin-Seidegård, VD Lennart Käll, rektor Eva Åkesson, prorektor Anders Malmberg, universitetsdirektör Ann Fust och professor Richard Brenner i Linnésalongen.

Efter gott samtal promenerade vi till Gustavianum där professor Richard Brenner underhöll det samlade sällskapet med en exposé om hur fysiken har utvecklats som vetenskaplig disciplin från enskilda män som Newton till dagens samverkan i konkurrens med ett växande antal kvinnor i forskarleden. Richard berättade om sitt arbete med Atlasexperimentet vid CERN, där man ju efter årtionden av arbete kunde bevisa Higgspartikelns existens år 2012.