Jag vill påminna er alla om Erasmus Mundus. Som ni vet hade vi stora framgångar i årets ansökningar och är med i nio projekt. Totalt beviljades 24 där svenska lärosäten är med.

Ansökningsomgångarna för de nio Erasmus Mundus Action 2-projekt som Uppsala universitet deltar i har nu öppnat. Projekten erbjuder stipendier för studenter, doktorander, postdoktorander och personal från universitet i Latinamerika, Asien, Mellanöstern och Sydafrika att komma till Uppsala.

Personal vid Uppsala universitet som är intresserade av att bjuda in gästpersonal, doktorander eller postdoktorander från en eller flera av dessa regioner kan läsa mer om detta på www.uu.se/mundus eller kontakta Mundus-teamet vid Internationella kansliet på erasmusmundus@uadm.uu.se.

Internationella kansliet kommer också att anordna ett lunchseminarium med titeln “How to use the Erasmus Mundus Action 2 programme in your department” den 11 december. Mer information om seminariet finns på www.uu.se/mundus eller via erasmusmundus@uadm.uu.se.

Institutionen för farmaci fick besök av mig och Anders Malmberg igår. Som jag sagt/skrivit tidigare, men är värt att upprepas: Kanske det allra roligaste och viktigaste för oss är att få komma på besök på en institution eller en avdelning, och få lyssna till vad ni gör, vad ni gläds åt eller vad som bekymrar er. Vi forsätter och håller på att planera in besöken för våren.

Igår kväll var det personalfest. Över 500 medarbetare hälsade vi välkomna på slottet. Roligt att få träffa så många från olika delar av vårt breda universitet. Själv lämnade jag tidigt med ursäkten att det är viktigt att chefen är med på personalfester men ska ha vett att gå i tid ifall festen ska bli riktigt lyckad. Jag hoppas att ni alla hade en riktigt trevlig kväll.

Nu önskar jag er alla en trevlig helg, själv ska jag göra pepparkakshus.