Vi vädjar till er alla att ta ansvar och stå över alla former av traditionellt Sista April-firande i år. Istället håller vi avstånd och tar ansvar för varandra genom att fira enskilt och absolut inte ge oss ut och riskera att bidra till trängsel och folksamling. Hjälp oss att sprida budskapet, till exempel med detta filmklipp.

Detta är den tid på året då vi på universitetet brukar vara i full gång med förberedelserna inför Sista aprilfirandet. Runt hörnet skulle vårens promotionshögtid i universitetsaulan ha väntat på våra nya doktorer och jubeldoktorer i högtidsdräkt. Men i år är våren annorlunda. Solen, värmen och grönskan kommer som vanligt, men av för att bromsa smittspridningen behöver vi ta gemensamt ansvar att fortsätta hålla avstånd och inte samlas i stora grupper. Vi bryr oss extra om varandra och får finna andra vägar att välkomna våren.

Passa gärna på att förkovra dig i historien om Sista Aprilfirandet i Uppsala genom nyinspelade filmer som läggs ut på www.uu.se i början på nästa vecka. Er ciceron blir universitetets egen och alltid eftertraktade guide Mikael Norrby.

Nästa år ses vi igen i Uppsala, för att fira traditionsenlig Sista April och promotion med salut!