Det har nu blivit en kär tradition att i början av juni göra en utflykt till Morgongåva och Starfors för att ge de kinesiska studenter som har fått stöd från ”Anders Walls stipendiestiftelse för studier vid Uppsala universitet” möjlighet att träffa donatorn bakom stipendiet. Sedan starten 2011 har nära 100 studenter erhållit stipendier genom denna donation. Vittnesmålen har genom åren varit många om vilken ”life changing experience” det är för de studenter som på detta sätt får möjlighet att läsa en masterutbildning vid vårt universitet. Efterhand blir det också allt tydligare hur mycket detta betyder både för Uppsala universitet och för Sverige.

Även i år så blev vi varmt välkomnade av universitetets hedersmedlem Anders Wall. Vi besökte Morgongåva företagspark, där flera framgångsrika e-handelsföretag som Apotea och Adlibris har sin verksamhet. Apoteas nya lokaler med nästan 40 000 kvadratmeter lageryta och en enorm solcellsanläggning på taket är imponerande. Det är också glädjande att höra att flera Uppsalastudenter har fått möjlighet till extraarbete på dessa företag utöver studierna i Uppsala.

Programmet innehöll även ett besök till Gårdsjö Älgpark, där entreprenören Leif Lind tog oss på en tur bland de älgar han har i hägn. Nedan diar Olivia sin kalv medan nestorn Holger söker närkontakt med fotografen.

Dagen avslutades på Starfors säteri, där Anders Wall bjöd oss alla på en härlig lunch i kvarnen.