Salutskotten ekade mellan väggarna i morse. Ett skott per jubeldoktor och ett för varje fakultet. Det blev 40 totalt, medan staden långsamt värmdes upp av solen. När klockan närmade sig 12 var det full aktivitet i vårt vackra universitetshus. Alla ville hinna till sina platser och nervositet och feststämning fyllde atmosfären. Sen började det. Varje gång är det en stor upplevelse att få fira våra nyblivna doktorer och deras framgångar – vetenskapliga och personliga. Akademiska kapellet spelade, jag höll traditionsenligt tal och Margareta Hammarlund-Udenaes talade om Läkemedel under femtio år med anledning av att det i år var 50 år sedan farmaceutiska fakulteten deltog i promotionen för första gången. Årets jubeldoktorer hyllades av Uppsala studentkårs ordförande Ludvig Lundgren och därefter höll jubeldoktor professor Adam Taube ett uppskattat anförande. En värdig och vacker högtid.

Nu väntar festen på slottet.