Imorgon hälsar Uppsala våren välkommen, i vilken väderklädnad den än väljer att komma i. En tradition som utvecklats till att bli en fest för hela staden. Detta har inte minst möjliggjorts genom samarbete mellan kommun, polis, fastighetsägare, studentnationer, universitetet och många andra.

Ingen annanstans firas sista april som vi gör i Uppsala. Vi firar tillsammans, studenter, uppsalabor, unga som gamla och många reser till Uppsala bara för att få vara med.

Vi skapar våra traditioner och lägger till nya. Forsränningen startade 1975 av Anders Ahnesjö och Carl-Johan Hansson. Evenemanget har utvecklats av Uppsala teknolog- och naturvetarkår till en festivalvecka. Startskottet för själva Forsränningen går klockan 10. I år kommer 120 farkoster att ge sig iväg på den äventyrliga färden nerför Fyrisån. Den här gången åker jag inte själv. Däremot har jag äran att utse det mest spektakulära ekipaget.

Sillunch äts runt om i hela staden. Många gör det i Ekonomikumparken, andra i slottsbacken. Själv går jag till UKK och äter sillunch. Det brukar bli trevligt.

För mig är en av årets höjdpunkter att precis klockan 15.00 få lyfta studentmössan och hälsa våren välkommen från balkongen på Carolina Rediviva. Det var på femtiotalet som en av mina företrädare, Torgny Segerstedt, inledde traditionen och det är magiskt att se ut över folkhavet och alla vinkande mössor. Nu för tiden kan vi också se fram emot att höra OD sjunga från Carolinas trappa. OD:s trappkonsert är en relativt ny tradition som inleddes när vi stängde universitetshuset för renovering. Nu är det Carolina som genomgått en stor renovering. Den andra maj kan alla som besöker vår fantastiska biblioteksbyggnad se resultatet. Sedan är det dags att byta om för att gå vidare till Allmänna Sångens bal på slottet. Vid niotiden går vi ut och lyssnar till vårsånger och talen vid Gunillaklockan för att sedan avsluta hos landshövdingen.

Min uppmaning till er alla är att roa er ordentligt, men glöm inte Varannan Vatten. Ta hand om er och varandra. Och ta hand om skräpet.

Jag hoppas att ni alla får en härlig dag. Tack till er alla som gör sista april till en så fantastisk fest!