Nu vill jag passa på att önska er alla välkomna tillbaka från semestern, förhoppningsvis är ni utvilade och har med er många fina sommarminnen. När det är dags att sätta igång kan det lite mer  tid att komma ihåg vad sagts före semestern och några lösenord har kanske glömts bort, men det tar jag som tecken på en bra semester.

Terminsstarten närmar sig men några av de internationella studenterna är redan på plats här i Uppsala för att lära sig svenska. En del passar på att åka på utflykter under helgerna som leds av vår universitetsguide Mikael Norrby. Idag hade jag nöjet att få följa med på en busstur till de uppländska bruken tillsammans med studenterna som kommer från hela världen. Det är roligt att få höra om deras höga förväntningar på sin kommande studietid hos oss, antingen som mastersstudent eller utbytesstudent.

Men en sak som tyvärr är sig lik vid varje terminsstart är bostadssituationen, många har svårt att hitta boende. Jag vill även denna hösttermin vädja till  alla er som har möjlighet att erbjuda boende till våra recentiorer både i Uppsala och i Visby. En studiestart med ett bra och tryggt boende skapar goda förutsättningar för att lyckas med studierna. På Studentboet finns information om hur ni går tillväga för att hyra ut.  Tack alla ni som kan hjälpa till!