Vid ett universitet som vårt är det full aktivitet nästan alla dagar på året. Det är kul att ta en titt i vårt kalendarium ibland för att se allt som händer, se http:// www.kalendarium.uu.se

I torsdags arrangerades Universitetsdagen – en inspirationsdag för gymnasister och andra som är nyfikna på våra utbildningar. På förmiddagen fick de närmare 950 besökarna möta forskare, studievägledare men också studenter från olika utbildningsprogram i universitetshuset. Eftermiddagen fortsatte med besök på både institutioner och studentnationer. Förhoppningsvis får jag hälsa några av dem välkomna till Uppsala universitet i höst.

Uppsala universitet undervisar i mer än femtiofem språkämnen. Språkstudier innebär också att studenterna får kunskap i litteratur, historia, om samhälle och kultur. I fredags fick vi besök av Irlands kultur- och utbildningsminister och Irlands ambassadör i Sverige. Varje år delar de ut ett stipendium till studenter som studerar keltiska språk vid Uppsala universitet. Efter den högtidliga stipendieutdelningen fortsatte mötet och vi fick bland annat diskutera Irlands roll efter Brexit.

I lördags sken solen från en blå himmel. Vi kunde tillsammans med staden välkomna bandyfinalen tillbaka till stan. Med någon minusgrad var förutsättningarna perfekta för en bandyfest. Vi på Uppsala universitet fick för andra året i rad förmånen att samarbeta med Mattias ”Bissen” Larsson och arrangera en Bissen Brainwalk till förmån för hjärnforskningen. ”Bissen” drabbades mitt i livet av stroke och fick vård och hjälp på akademiska sjukhuset i Uppsala. Som en del av rehabiliteringen startade han Bissen Brainwalk. Han har ideellt samlat in mer än fem miljoner till forskning om hjärnan. Innan vi började promenaden fick deltagarna möjlighet att ställa frågor till hjärnforskare från institutionen för neurovetenskap. Intresset var stort. Drygt 600 personer kunde sedan gå till Studenternas under ledning av studentorkestern Kruthornen för att se på damfinalen mellan Skutskär och AIK. Jag såg också herrfinalen lite senare.

Den här veckan inleddes med ett styrelsemöte i Tartus universitets styrelse. Uppsala universitet och universitet i Tartu har en lång gemensam historia och det känns kul att fortsätta den traditionen. Prorektor fick ta hand om ledningsrådet på hemmaplan.

Nu ser jag fram emot ännu en vecka full av andra inspirerande möten. På onsdag kommer vi att träffa Uppsala universitets vänner. Tillsammans med våra forskare ska vi berätta vad som är på gång inom universitetet och sedan ska de få en visning av Segerstedthuset. På torsdag har jag (Eva)  möte med Göran Gustavsson stiftelsen. De bidrar på många sätt till Uppsala universitets utveckling och det är verkligen roligt att de kommer på besök.