170524 Promotionstal
Uppsala är ljuvligt så här dags på året och på onsdagen var det vårpromotion.

Doktorspromotioner går inte obemärkt förbi i Uppsala. Redan klockan sju på morgonen inleds festligheterna med kanonsalut från Slottsbacken, traditionsenligt avfyrad av Jämtlands fältartilleri. Klockan åtta slår den stora klockan i domkyrkan för universitetet och alla de nya doktorerna.

Kanoner avfyras vid Uppsala slott

Efter att ha hållit de två senaste promotionerna i domkyrkan är vi äntligen tillbaka i universitetshuset. Trots att renoveringen inte riktigt är färdig – byggställningarna finns kvar och en doft av nymålat kan anas – känns det fantastiskt att åter kunna genomföra en promotion ”hemma”. Golvet polerat, blommor i krukorna, det mesta var nästan som vanligt. Många har hjälpts åt och fejat och fixat för att det skulle vara möjligt att genomföra vårpromotionen i universitetshuset, nästan på dagen etthundratrettio år efter att huset invigdes. Den officiella återinvigningen äger annars rum först i höst, då universitetet fyller 540 år, den sjätte och sjunde oktober.

Ceremonin i aulan inleddes med en intågsprocession under ledning av en stolt fanborg med nations- och kårfanor och till musik av Kungliga Akademiska kapellet. Idag kunde vi promovera 130 nya doktorer från åtta av universitetets nio fakulteter. Imponerande!

Rektor välkomsttalade som vanligt. Läs talet här: 170524 Promotionstal. Medicinska fakultetens promotor, professor Ulf Landegren, höll sedan en föreläsning över ämnet Molekylära verktyg för att se hur vi mår.

De som som promoverades till doktorer för femtio år sedan kallas jubeldoktorer. 39 av 1967 års promovendi återvände denna dag för att symboliskt återknyta sitt förbund med vetenskapen . En hyllning till årets jubeldoktorer framfördes av Uppsala studentkårs ordförande, Daniel Simmons. Jubeldoktorernas tal hölls av filosofie jubeldoktorn, professor emeritus i statskunskap, Leif Lewin. Promotionsmusiken utfördes som vanligt med bravur av vårt eget Kungliga Akademiska kapell under ledning av director musices, professor Stefan Karpe.

I våra ceremonier speglas universitetet, här möts utbildning och forskning, unga och äldre, vår framtid och vår historia.  Mer om ceremonin, våra nya doktorer och jubeldoktorer kan du läsa i promotionsskriften. Där hittar du också en uppsats av professor Tore Frängsmyr om Uppsala universitets första professor i idé- och lärdomshistoria, humanisten Johan Nordström.

Efter några timmar i aulan var det trevligt att följde mingel i lite mer lediga former på mottagningarna vid juridiska och teologiska fakulteten, innan det var dags att styra kosan mot slottet för promotionsbankett med 700 högtidsklädda gäster, allt till en härligt leende majsol.