I fredags drabbades Sverige av terrorn när den slog till på Drottninggatan i Stockholm. Ett terrordåd som vill sprida rädsla och hat. Jag befann mig på Bryssels flygplats när det hände och jag fick följa händelseförloppet i nyhetsflödet och på Messenger genom min dotter som sprang skräckslagen tillsammans med många andra på Stockholms gator. Jag blev chockad – det händer i Sverige. Men mitt i allt detta hände något fint. Människor öppnade sina hem för de som inte kunde ta sig hem, erbjöd både pizza och skjuts. Under helgen har tiotusentals samlats på Drottninggatan och Sergels torg för att visa sin medkänsla med de drabbade och för att sörja tillsammans. Sverige samlas och står upp för de värden vi alltför ofta tar för självklara – vår frihet, vår demokrati och vårt öppna samhälle.

Tyvärr är inte attacken i Stockholm en enskild händelse. Förra året drabbades bland annat Istanbul, Nice och Bryssel, nyligen drabbades London, och St. Petersburg och igår söndag ägde två attentat med många döda och skadade rum i Egypten. Uppsala universitet är internationellt – vi har studenter, forskare, anställda från hela världen. Och vi har studenter och medarbetare ute i världen.

Regeringen utlyst en tyst minut måndagen den 10 april kl 12.00.  Universitetet kommer att flagga på halvstång och samlas där vi kan runt om på institutioner och campusområden. På dagens ledningsråd avbryter vi för att hedra terrorns offer både i Stockholm och i andra delar av världen.