Jag hade förmånen att få lyssna till två helt fantastiska föreläsning förra veckan. Den första var av Trita Parsi, årets alumn 2016 som i sin föreläsning pratade om: The US and Iran in the Trump Era – Back to the Warpath? USA och Iran har en lång och ambivalent relation och deras regeringar har under decennier behandlat varandra som fiender. Det historiska avtalet 2015 såg dock ut att vara början på slutet av fientligheterna. Avtalet innebar kraftiga begränsningar av Irans kärnenergiprogram i utbyte mot lyfta internationella sanktioner och en utökad dialog mellan de båda nationerna. Nu hotar president Trump med att riva upp Iranavtalet. Vad händer då med relationerna mellan USA och Iran? Om du missade föreläsningen så kan du se den här.

Den andra föreläsningen var av Professor Emeritus Christopher R. Browning från University of North Carolina at Chapel Hill som gav den femtonde årliga föreläsningen till minne av Hugo Valentin.

Professor Browning talade om : ”Surviving Slave Labour: The Camp Complex of the Starachowice Factories.” Vi blev alla djupt tagna av hans berättelse.

Detta var två av förra veckans öppna föreläsningar. Varje vecka erbjuder vi öppna evenemang som du kan ta del av. Mitt tips är att titta igenom kalendariet , Uppsala universitet har ständigt pågående samtal, seminarier, debatter och konferenser med gäster från hela världen.