Idag installerade vi 45 nya professorer under högtidliga former. Den pampiga ceremonin i Domkyrkan var kulmen på en vecka då de nya professorerna uppmärksammats. Installationsföreläsningar har hållits i Gustavianums Auditorium Minus. Ämnenas spännvidd har varit stor och publiken har fått ett spännande axplock från många delar av vårt mångfacetterade universitet.

Läs om professorerna och deras forskning.

En professorsinstallation är alltid historisk. Men värt att notera är att kvinnorna var i majoritet för första gången sedan vi började med kollektiva professorsinstallationer, år 2000. Förhållandet var 23 kvinnor och 22 män. Utvecklingen mot ett jämställt universitet går i rätt riktning!

Högtiden i dômen inleddes med musik av Akademiska kapellet. Sen höll jag traditionsenligt rektors installationstal där jag uppmärksammade några principer våra nya professorer måste förhålla sig till. Jag tog också upp problem som regeringen måste lösa om vi ska kunna vara det universitet Sverige så väl behöver.

Läs talet här.

Programmet under installationen var digert. Installationsföreläsningar hölls av:

• Per Andrén: Hjärnans sjukdomar – och nya möjligheter att förstå dem
  • Charlotte Platzer Björkman: Från solljus till elektricitet med nya material
  • Dag Blanck: Är USA annorlunda

Dessutom uppmärksammade vi några av våra skickliga pedagoger som fick ta emot det pedagogiska priset. Årets pristagare är:

• Universitetslektor Sina Tezel vid institutionen för lingvistik och filologi
  • Universitetslektor Per Engström vid nationalekonomiska institutionen
  • Universitetsadjunkt Per Holmfeldt vid institutionen för medicinsk cellbiologi
  • Universitetsadjunkt Johan Larsson vid institutionen för fysik och astronomi
  • Universitetslektor David Black-Schaffer vid institutionen för informationsteknologi

Läs motiveringarna här.

Priset Hjärnäpplet som ges till forskare eller forskarstuderande för framstående överföring av kunskap från akademien som resulterat i en innovation delades också ut. I år tilldelades det Maria Strömme – professor i nanoteknologi.

Läs motiveringen här

Jag vill tacka alla som medverkade och alla som bidrog till att göra dagen till en fin manifestation av universitet och vår verksamhet. Ni gör mig stolt och imponerad.