Välkommen tillbaka till Uppsala universitet efter en förhoppningsvis skön sommarledighet. Några har redan arbetat någon vecka och kommit igång, andra är precis tillbaka.

Tillsammans ska vi nu välkomna studenterna, särskilt de recentiorer som börjar sin första termin hos oss. När vi närmar oss terminsstarten börjar nyanlända studenter synas vandra runt nyfiket på gatorna häromkring. Att få hälsa de nya studenterna välkomna här i Uppsala och i Visby tillhör läsårets allra trevligaste uppgifter.

Vissa saker är sig lika så här i terminsstarten och en sådan är den problematiska bostadssituationen. Än en gång vill jag uppmana er som har den möjligheten, att hyra ut ett rum för längre eller kortare tid. En bra start på studierna är avgörande för hur det går framöver och att ha tak över huvudet är viktig en förutsättning. Kontakta http://www.studentboet.se/!

Annat är olikt: Denna termin välkomnar vi studenterna i UKK istället för som brukligt i universitetshuset. Renoveringen av universitetshuset pågår fortfarande och beräknas vara klar till vårpromotionen i maj.

Lika och olika – oavsett så är det lika viktigt med ett varmt välkomnande!