Nu närmar sig slutet av årets upplaga av Almedalsveckan och lugnet börjar återfinna sig i Visby.  Åter igen har Almedalsveckan slagit nya rekord med över 3700 evenemang. Några teman som dominerat veckan 2016 har varit flyktingar och nyanlända, digitalisering, bostäder och skola. Uppsala universitet har själv eller tillsammans med andra arrangerat trettio seminarier, forskarmöten och debatter.

Jag vill börja med att säga tack till alla våra forskare och lärare för att de aktivt har deltagit på olika sätt med sin kunskap i så många relevanta samhällsfrågor och till mina kollegor i ledningen för att ni debatterat och synliggjort Uppsala universitet på många olika sätt.  Jag vill också rikta ett stort tack till alla som arbetat både här på Campus Gotland och i Uppsala för att möjliggöra vårt deltagande. Det har varit månader av förberedelser och mycket praktiskt arbete på plats; teknik, säkerhet, kommunikation lokaler både till oss och till andra. Det har varit både stort och smått för att det ska bli ett lyckade evenemang och det har det verkligen blivit. Bra jobbat allihop!

IMG_3060IMG_3044IMG_3025Fyrspår

Uppsala universitet har också forskare och studenter på plats som studerar Almedalsveckan som fenomen t ex ur hur myndigheter kommunicerar, vilken retorik och partiernas organisationer. Det ska bli intressant att se resultaten så småningom. Vi kommer att summera och utvärdera vårt deltagande senare efter sommarsemestern men det är bra att få göra en initial reflektion redan nu. Vad har vi då gjort? Vad är jag mest nöjd med? Vad har vi gjort för nytta?

Det är alltid roligt när det blir konkreta frågor. Ett exempel är att vi tillsammans med SUHFs expertgrupp för internationalisering och Svenska institutet överlämnade en checklista till minister Helene Hellmark Knutsson med punkter som behöver åtgärdas gällande internationalisering under en debatt i måndags.

IMG_3039

Under veckan har jag deltagit i olika paneldebatter, bland annat i en under temat ”Kan näringslivet rädda skolan? Viss uppmärksamhet på twitter fick min uppmaning till auditoriet att ”sluta snacka skit om skolan – uppmuntra lärarna istället” och ”krama en lärare”. Man vet aldrig vad som fångas upp av social medier när man debatterar här.

IMG_3066

Det är lätt att ordna möten när många personer finns på plats. Uppsala universitet arrangerade ett frukostmöte med samtliga rektorer där vi kunde enas om att fler stipendier för utomeuropeiska studenter är prioriterat, och det verkar börjar röra på sig i den frågan på utbildningsdepartementet till min stora glädje. Viktigt att uppfylla detta löfte som gavs då studieavgifterna infördes. På mötet med rektorerna presenterade jag ett förslag hur vi kan arbete tillsammans med lärosäten i Sydafrika, tanken är att vi gemensamt gör en ansökan till STINT Strategic Grant för Internationalization, liknande som vi har haft för SACF och vi nyligen har fått beviljat för MIRAI och Japan. Bra att vi samarbetat internationellt!

Frukostmöte med rektorer

En höjdpunkt under veckan var Östersjödagarna med  seminariet med vår Zennströmprofessor Doreen Stabinsky som hade en debatt under temat ”Now that we have the Paris Agreement on climate change – what next?” om ledarskap och hållbar utveckling.

IMG_6203

Det är inte bara jag som representerat ledningen för Uppsala universitet här i Almedalen. Prorektor, universitetsdirektör och ledningen för våra vetenskapsområden har också funnits på plats och anordnat flera diskussioner om för universitetet angelägna frågor t ex karriärvägar för kliniska forskare vilket är en fråga både för lärosäten och landsting. Diskussioner om både ESS och forskningsinstitut har också funnits på våra agendor.

IMG_3106

Teknats lunch om teknikprofilering

Här på bloggen kan jag bara nämna ett axplock av allt som skett. Uppsala universitet har en stor närvaro i Almedalen. Det är ett tecken på vår bredd och relevans.   Jag kommer att försöka se några av de seminarier jag har missat i efterhand. Det man lätt glömmer är att det är lika många, och ibland fler, som ser på våra arrangemang via nätet i efterhand, än de som deltagit på plats. Gå gärna in på webben och titta.

Men efter att jag har  lyssnat på de flesta av partiledarnas tal så tycker jag att det var förvånansvärt lite om forskning och utbildning i med tanke på att det kommer en forskningsproposition till hösten. Det gäller även seminarier och debatter anordnade av högskolesektorn.

IMG_3131 IMG_3133

Nu är det dags för mig att säga: Tack Visby för ännu en omtumlande och givande Almedalsvecka. Nu är det dags för semester för min  del, och bloggen gör uppehåll. Vi syns och hörs i augusti. Då står ett nytt läsår för dörren då vi tillsammans får välkomna nya studenter till vårt universitet. Men innan dess, njut av sommar och semester!

IMG_3089