Almedalsveckan är snart här eller rättare sagt på Gotland. Det kommer att bli en spännande och intensiv vecka. Förra året var det 35 000 besökare, 3465 programpunkter, 1600 arrangörer, 668 ackrediterade journalister och det twittrandes 218 370 tweets. Aktiviteten är enorm varje år och mitt i centrum för uppståndelsen finns Uppsala universitet. Almedalsveckan äger rum på vår hemmaplan. Mitt i centrala Visby där vårt Campus Gotland och Almdalsbiblioteket ligger finns Almedalsparken där partiledarna håller sina tal varje kväll klockan 19.

I år kan det bli extra spännande att lyssna till partiledarna. I höst kommer regeringen att presentera sin forsknings- och innovationsproposition och därför förväntar jag mig att det är extra fokus på forskning. Många av landets universitet, högskolor, forskningsstiftelser och andra aktörer finns på plats för att påverka. Men vi har många uppgifter i Almedalen. Vi är ett brett universitet med forskning relevant för samhällets stora utmaningar. Våra seminarier handlar om allt från migration, skola, våld mot kvinnor, droger, bostäder till mer forsknings- och utbildningspolitiska frågor som är viktiga för oss som universitet. Varje morgon arrangerar vi också ett samtal med några av våra forskare i morgonsoffan på Almedalsbiblioteket.

Vi gör också seminarier tillsammans med andra aktörer: Uppsala kommun, Svenska institutet, Läkare mot kärnvapen, Sveriges förenade studentkårer, alla Sveriges lärosäten bland annat. Du kan se hela vårt program på www.uu.se/almedalen.

Nu förbereder vi oss inför veckan och schemat är hektiskt. Prorektor Anders Malmberg, vicerektorerna Johan Tysk och Stellan Sandler kommer att finnas på plats, liksom universitetsdirektör Katarina Bjelke och många av våra duktiga forskare.  Själv ska jag vara moderator i två paneler på måndag eftermiddag om internationalisering som vi arrangerar tillsammans med Svenska institutet och SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund). Det är en ny roll för mig så lite nervöst är det.  Med mig har jag Annika Rembe, GD på Svenska institutet. Är ni nyfikna på seminariet kan ni komma till Almdalsbibliotekets hörsal E 22 kl 15.30 – 17 eller följa oss på webben. Alla Uppsala universitets seminarier webbsänds direkt och kan också ses i efterhand på www.uu.se.

I övrigt deltar jag i ett flertal paneler och debatter om allt från bostäder, livslångt lärande, studentinflytande till lärarutbildning, några runda bordssamtal och jag passar också på att hinna med några möten med personer jag behöver träffa eftersom så många finns på plats.

Varje år är det ett samtalsämne som kommer upp: Hur länge kommer Almedalsveckan finnas? Har det inte blivit för stort och fått fel fokus? Jag tror att den debatten kommer i år också, men för oss som numera är en viktig aktör på Gotland är det naturligt att delta. Samtidigt måste vi vara aktsamma och bara göra sådant som hjälper och stödjer verksamheten. Kostnader för boende och resor är höga – de får inte skena iväg. Vi har också intäkter för Campus Gotland hyr ut lokaler, relativt billigt för att möjliggöra för aktörer som inte är så finansiellt starka att vara i med i Almedalsveckan och göra sina röster hörda. Lokalerna är fullbelagda och det kompenserar för en stor del av utgifterna.

Nu har jag laddat ner Almedalsappen, förberett mina framträdanden, packat ner bekväma skor – så nu jag är redo för veckan! Jag åker redan  på lördag morgon för att tjuvstarta med möten om Östersjön.