13 december betyder traditionsenligt att Uppsala universitet gästas av årets nobelpristagare. Sedan några år ingår uppsalabesöket inte längre i det officiella nobelprogrammet, men glädjande nog är fortfarande möjligt att locka hit flera av pristagarna. I år kom fysikpristagaren Arthur B McDonald, kemipristagaren Tomas Lindahl, litteraturpristagaren Svetlana Aleksijevitj liksom hela den tunisiska dialogkvartett som mottog fredspriset.

Fysik- och kemipristagarna föreläste i en fullsatt Sal X i universitetshuset. Fredspristagarna deltog i ett panelsamtal under ledning av Peter Wallensteen i en valbesökt aula, och litteraturpristagaren medverkade vid invigningen av en utställning om hennes verk på Carolina Rediviva. Därefter blev det lunch med ca 200 inbjudna gäster i Rikssalen. Bland gästerna fanns Uppsala universitets sannolikt äldste alumn, 102-årige Gösta Vestlund. Gösta tog sin examen här 1942. Han har sedan under ett långt liv verkat inom folkbildning i olika former och bland annat varit folkhögskolerektor. Den vitale Gösta förde livliga diskussioner med de flesta av nobelpristagarna; på bilden ses han med Professor Tomas Lindahl och Eva.