På flyget hemåt samlar jag ihop intrycken från några intensiva och givande  dagar i Korea. Igår (tisdag) var det sjunde gemensamma symposiet tillsammans med Hallym University, denna gång med temat ”Current status and future perspective of immunotherapy for malignant diseases”. Kjell Öberg inledde med en översiktlig föreläsning på ämnet: Current concepts in diagnosis and treatment of neuroendocrine tumors.  Kjell har varit med på alla sju symposier som har varit varannan gång i Uppsala och varannan gång i Seoul. Första symposiet 2008 initierades av min företrädare Anders Hallberg och lett till ett alltmer fördjupat samarbete mellan lärosätena genom åren. Med på resan var Magnus Essand, Anna Dimberg, Alex Karlsson- Parra och Gustav Ullenhag som alla gav uppskattade föredrag inför en mycket intresserad och uppskattande publik. Nästa gång ses vi i Uppsala universitet för det åttonde symposiet i ordningen.

Denna resa till Korea var planerad så att jag kunde medverka i måndags som inbjuden talare på OECD Ministerial Meeting Daejeon 2015 World Science & Technology Forum. Där gav jag en presentation med titeln “Innovation and research  – a local perspective on global challenges“ i en session med temat: Global Cooperation, research för all. Sverige är ansett som ett land som är kreativt och har många innovatörer. För någon vecka sedan sade årets alumn Niklas Zennström att Sverige är det bästa landet att vara entreprenör i just nu. Jag försökte visa på hur Uppsala universitet bidrar till detta genom våra AIMdays, studentmedverkan, KIC:ar, och våra globala samarbeten med en samtidig stark lokal förankring.

Sydkorea är ett land som har genomgått en enorm utveckling på kort tid. Övergången till högre utbildning ligger långt över vår, den är upp emot 70 – 80 %, medan vi Sverige har någonstans mellan 40-45 %. Inom jämställdhet har man en hel del kvar att göra, få kvinnor har ledande positioner i Sydkorea. Nu står landet inför stora utmaningar med en snabbt åldrande befolkning och oro för ekonomin då man är starkt beroende av export till Kina.

Eftersom jag ligger lite efter med bloggandet tar jag upp några saker från föregående veckan i det här blogginlägget.

I förra veckan hade vi områdesdialoger med alla tre vetenskapsområdena. Det tillhör rutinerna nu att vi har både höst- och vårdialog med områdesledningarna. Syftet med rektors dialog är att diskutera verksamhetens utveckling och områdenas mera långsiktiga strategier för framtiden. Vilka utmaningar står området inför och hur kan dessa mötas gemensamt och på universitets- och områdesnivå. Bland annat berättade vicerektorerna hur arbetet med mål och strategier på områdesnivå har gått och om vilka strategiska satsningar görs på områdes-/fakultetsnivå. Vi fick inspel till vilka frågor vill området att universitetet framför till regeringen i budgetunderlaget för 2017-2019. Det här blev även en inledande diskussion inför universitetets VP (verksamhetsplan) 2017.

Förra måndagen ägnade ledningsrådet hela förmiddagen till en workshop om fundraising. Vi har mycket kvar att lära och utveckla inom området, det kunde vi redan konstatera efter vår USA resa nyligen. Vår alumnverksamhet förstärkas eftersom detta är en hörnpelare i denna typ av verksamheter men vår samverkan och externa relationer behöver generellt ses över så vi kan ha ett mer ambitiöst arbete inom fundraising.

På eftermiddagen fick jag en visning av Munken där juristerna har flyttat in i  sina nya lokaler. Det var en fröjd att få träffa nöjda juriststudenter som lovordade de nya studieplatserna. Tack Margareta Brattström för den trevliga rundvisningen!

Att få träffa studenter är alltid ett nöje för mig som rektor. Förra onsdagen träffade jag våra kemister  då jag som inbjuden gäst var på Ångström för berätta om min karriärväg från kemist till rektor, det var andra året i rad som jag har haft nöjet att få göra detta.

Nästa dag var det dags för Diplomatic Forum, där kansler Harriet Wallberg, (UKÄ), Sven Stavström (VR) och jag fick presentera utbildning och forskning i Sverige inför en samlad diplomatkår. Ett bra tillfälle att få lyfta fram vårt fina universitet för en internationell publik. Lena Wallensteen håller i dessa seminarier för diplomaterna stationerade i Sverige.

Veckan avrundades med personalfesten på UKK med över 600 medarbetare samlade. Festen har flyttats från Slottet till UKK , från november till oktober och blivit personalfest istället för novemberfest. Fördelen är att fler får nu plats i samma lokal och vi behöver inte vara rädda att golvet ska brista när alla hoppar i takt till musiken. Golvet i rikssalen har kommit ordentligt i gungning de senaste åren. Med stabilt golv och rum till alla blev det en lyckad fest i fredags tycker jag.

Så där ja, nu fick jag med några axplock från förra veckan också. Nu efter hemkomsten från Korea väntar Jämställdhetskonferensen med besök av minister Helene Hellmark Knutsson.