Utvärderingar pågår ständigt. SciLifeLab i Uppsala har precis utvärderats tillsammans med samtliga s.k. strategiska forskningsområden (SFO) och fick genomgående betyget excellent. Det hindrar inte att även den nationella SciLifeLab-satsningen ska utvärderas. I förra veckan var en internationell panel på besök både i Uppsala och Stockholm. Vi fick intrycket av att panellisterna var imponerade av vad som åstadkommits på kort tid.

Den gångna veckan har vi också haft s.k. Studentsamverkan, de längre möten med en gruppering av studenter från kårer och nationer som vi håller minst två gånger per termin. Många frågor tas upp: tentamensdatorer, volontärprojektet, plussning av tentor, program för hållbar utveckling, riktlinjer för passerkort, alternativt urval, VFU.

Eva har under veckan hållit föredrag på Rotary Östra där hon är hedersmedlem, besökt Rådet för Lika villkor på deras internat, och invigningstalat på den välbesökta konferensen: Pathways to Excellence: Experiences of Leading Women in Science. Anders har tagit emot besök från University of Rwanda, och varit värd för middag i anslutning till Uppsala Lectures in Business, i år med den berömde Robert S. Kaplan, mannen som utvecklade metoden och ledningsverktyget Balanced Scorecard.

I veckan har Uppsala universitet visat sin uppskattning till många av de medarbetare som på olika sätt bidrar till vårt lärosäte framgångsrika utveckling. I tisdags beslutades om vilka som blir mottagare av årets pedagogiska priser. I fredags utdelades 1924 års Gustaf Adolf-medalj till avgående universitetsdirektör Ann Fust, den äldre Gustaf Adolf-medaljern (Hedlinger) i guld till Torbjörn Andersson, Ted Ebendal, Björn Melander och Göran Possnert samt i silver till Iréne Johansson och Ewa Hjertsén. Vidare utdelades belöningen Nit och redlighet till dem som i 30 år med goda vitsord varit i statligt tjänst. På lördagen tackade vi de medarbetare som gått och går i pension under året. Sedan avnjöt vi alla tillsammans Allmänna sångens vackra vårkonsert med den traditionella avslutande trappmarschen.

Så här i maj händer det så mycket att det är svårt att hinna med bloggen. En bild säger ju mer än tusen ord, så vi kompletterar med några bilder från besöket i Lund i förra veckan samt träningen inför Akademiska rodden som äger rum nästa lördag, dagen efter vårpromotionen.