Efter Korea så bar det iväg till Hong Kong där Pirkko Tamsen och Kay Svensson redan fanns på plats. På av Special Administrative Region i Hong Kong så blev det fyra lärorika och givande dagar med besök på universitet, Science Park, olika organisationer, alumnevent och många möten med kreativt idéutbyte.  Det har gett möjlighet att lära oss mer om utvecklingen i en  dynamisk och intressant del av Asien. Hong Kong med sina sju miljoner innevånare har tre universitet som rankas bland topp 50 i världen.  Uppsala universitet har studentutbyten och forskningssamarbeten med dessa och ytterligare två universitet i Hong Kong. Det är imponerande internationella miljöer med höga ambitioner där det också finns intresse att utveckla samarbetet med Uppsala på flera områden bland annat joint programs. Det finns också ett stort intresse för innovationsfrågor och när vi berättar hur den svenska modellen fungerar och hur pass framgångsrik den är så väcker det stort intresse. Även här såg vi möjligheter till fortsatta kontakter som kan bidra till ömsesidig utveckling.

Första dagen (onsdag) inleddes med att vi först fick en genomgång av programmet sedan bar det av till Department of Justice för att lära oss om Hong Kongs rättsliga system – Basic Law. Nästa anhalt den dagen var University of Hong Kong – vi blev väl mottagna och vi har ett fungerande studentutbyte sedan nittiotalet. Viss oro för framtiden märktes och man lyfte fram funderingar över Hongs Kongs kommande roll.

Nästa dag började med ett frukostmöte tillsamammans med svenska handelskammaren, och vi hade många frågor som vi ville diskutera så tiden försvann (alltför) snabbt. Vidare till Patentverket där vi fick lära oss om IPR i Hong Kong.  Vid nästa anhalt blev vi insatta i Hong Kongs innovationspolicy av mr Tsang. Lunchen ägnades åt utbildningspolitik tillsammans med Mr Lo (deputy secretary for education) och Mr Lau (principal assistant secretary). Oro för demografin, minskande studentkullar och att det kan leda till sjunkande kvalitet kom upp flera gånger under samtalet. På kvällen träffade vi generalkonsul Jörgen Halldin och  Amanda Weinstock – bra att få en avstämning med svenskar på plats som känner till Hong Kong.

Fredag förmiddag spenderade vi i Hong Kongs Science Park, först hos The Hong Kong Applied Science and Technology Research Institute (ASTRI)  och sedan hos The Hong Kong Science and Technology Parks (HKSTP). Stor öppenhet och vilja till samarbeten genomsyrade mötena. Här fanns en stor nyfikenhet på Sverige och kanske intressanta möjligheter för några av Uppsalas många duktiga forskare och innovatörer som komma in på den asiatiska marknaden. Detta är också platsen där Karolinska Institutet kommer att bygga upp sin verksamhet kring regenerativ medicin finansierad genom en omfattande donation på 350 miljoner SEK. Man bjöd även in forskare från Uppsala att delta samarbeten. Ett annat område som man satsar på är utveckling av robotar inom många områden.

På eftermiddagen blev det korruptionsbekämpning – besök på ICAC – Independent Commission Against Corruption. De hade en fin utställning med de mest spektakulära korruptionshärvorna som de hade lyckats nysta upp. Allt från mutor, till fuskbyggen och smuggling, Mrs Au- Yeung visade stolt runt oss och berättade engagerat om alla de har burat in. Dagen avslutades på The Chinese University of Hong Kong (CUHK) och möte med rektor Sung. Här har vi också studentutbyte sedan nittiotalet men ambitionen är att öka både in- och utresande och även få till lärarutbyten.

Alla mötena innehöll bra presentationer och gav många trådar att följa upp men crescendot stod vi ändå själva för. På fredagskvällen hade Anna Reibring tillsammans med alumnkontoret i Uppsala förberett ett första möte med alumner och vänner till Uppsala universitet i Hong Kong. Lars Nittve berättade om sitt spännande arbete med att bygga upp M+, ett helt nytt museum i Hong Kong som avslutning firade vi ett minivalborg, med studentmössor i papp och unisont sjungande studentsången! Thomas Fredengren var också med och hjälpte till på plats. I nästa vecka kommer det alumnsammankomster på flera ställen runt om i världen i samband med sista april. Kul att alumnverksamheten verkligen börjar ta fart på allvar. Roligt att få träffa våra alumner och även utbytesstudenter på plats, och få höra deras erfarenheter.

Under lördagen fick vi förmånen att vara med på 4th Nobel Laurates Symposium on Global Sustainability – bra föredrag och det finns hopp för framtiden, men det krävs att både individer och politiker tar sig i kragen framöver. Resten av dagen gick åt till att packa ihop och förbereda oss för hemfärd (Pirkko och Kay), Eva fortsätter resandet och nästa etapp blir Arusha i Tanzania. Mer om det kommer framöver på bloggen.