Idag undertecknade Uppsala universitet och ABB ett samarbetsavtal som kommer att innebära bättre möjligheter för våra studenter som vill praktisera på företaget eller för de som vill göra examensarbeten inom ett område som ligger företaget nära. Avtalet innebär dessutom utökat forskningssamarbete, fler gästföreläsare, studiebesök och tydligare strukturer för uppdragsforskning.

Siegbahnsalen på Ångström var välbesökt när Johan Söderström, vd för ABB Sverige, höll en presentation och berättade för studenterna vilka möjligheter han ser för Uppsala universitet och ABB:s samarbete.

Johan Söderström berömde våra studenter och sa att de inom ABB brukar säga att studenter från Uppsala universitet är drivna, är engagerade, brinner för entreprenörskap och har djupa kunskaper.

Han talade också om att ställa upp med ännu fler examensarbeten, sommarjobb och adjungerade professorer. ABB vill dessutom samarbeta mer i laboratoriemiljöer och i undervisningen – öppna upp företaget för Uppsala universitet.Vår relation är väldigt bra, nu formaliserar vi den så den blir ännu bättre, konstaterade Johan Söderström. Jonathan Hanning, en Uppsala alumn och nu ABB anställd, berättade om 7 år på 7 minuter, en spännande resa inom ABB som tagit honom till olika delar av världen.

Samtalen fortsatte under eftermiddagen när styrgruppen för ABB- Uppsala universitet samarbetet hade möte. Många fler idéer och initiativ kom upp i en positiv och kreativ anda – detta bådar gott för framtiden. Vi besökte sedan FREIA och fick en engagerad genomgång av verksamheten av Tord Ekelöf. Sedan blev det besök hos Ellära där Mats Leijon presenterade vad som är på gång.

Bilden: Mikael Dahlgren, Johan Tysk, Johan Söderström, Eva Åkesson, Åsa Jackson, Anders Malmberg