I förra veckan hade vi internat med ledningsrådet. Det var både roligt och intensivt. I internatet deltog vi (rektor, prorektor), vicerektorer och stf vicerektorer, universitetsdirektör, studentrepresentanter samt några adjungerade tjänstemän. Det blev ett värdefullt dygn. Överläggningarna rörde såväl universitetsövergripande frågor såsom arbetet med Uppsala universitetets mål och strategier, som praktiska frågor om arbetsformer och uppgifter i ledningsrådet. Det handlade om kvalitetsutveckling, kompetensförsörjning, infrastruktur och internationalisering. Hur konkretiserar vi arbetet vidare inom våra vetenskapsområden men också som ETT universitet. Flera av frågeställningarna och diskussionerna kommer att tas vidare till dekanmötet som äger rum i slutet av veckan som kommer.

Under internatet introducerade vi, från början som en service åt vicerektor Johan Tysk, vad som snabbt kom att döpas till 55-5 regeln. Den innebär att alla låter bli sina mobiler och datorer under mötet. Efter 55 minuter avbryter man mötet för fem minuter med fritt utövande med mail, sms och mobilkontakt. Det fungerade fantastiskt bra och kan varmt rekommenderas. Det blev större fokus på mötet och vi blir mindre splittrade (och väldigt tyst i pauserna, se bilden). Kanske testar vi även samma modell på denna veckas dekaninternat.

Vi har också haft möte med KAW, Knut och Alice Wallenbergstiftelse tillsammans med vicerektorerna. De är en viktig finansiär och samarbetspart för vårt universitet. Kristina Edström, Olle Eriksson, Erik Ingelsson, Mia Phillipson och Nikolai Piskunov presenterade aktuell forskning som stiftelsen stöttar.

Vi har också haft studentsamverkansmöte, detta sker två gånger per termin. Då träffar vi tillsammans med universitetsdirektören alla kårer och nationerna för att diskutera aktuella frågor. Denna gång handlade det bland annat om bostäder, hållbar utveckling och datanätverk i nationshusen.

Nu ser vi fram emot den här veckans händelser. Idag firar vi universitetets 537:e födelsedag med sång och musik i aulan. Välkomna dit! Vår Alma Mater är verkligen en fräsch och vital 537-åring! Nu är vi tillbaka på topp hundra i den nya ranking som Times Higher Education Supplement publicerade i förra veckan. Därmed räknas Uppsala universitet bland världens 100 främsta lärosäten i samtliga de tre dominerande globala listorna: Shanghai/AWRU (60), QS Ranking (81) och THE World University Ranking (98).

Senare i veckan kommer jag (Eva) att ta det första spadtaget till vårt nya Segerstedthus tillsammans med universitetsdirektör Ann Fust, Akademiska hus VD Kerstin Lindberg och Lars Hagman från NCC som ska bygga huset. Efter flera år av planering kan nu spaden sättas i jorden. Välkomna kl 9.30 på onsdag till parkeringen utanför Campus Blåsenhus.

Under veckan börjar också tillkännagivandena av årets nobelpris. Det är alltid lika spännande att se vilka pristagarna blir. Ministrarna i regeringen har kommit på plats, men vi väntar också på vem eller vilka som blir statssekreterare för vår sektor.

Har ni sett höstfärgerna i Universitetsparken, Botaniska trädgården och i Engelska parken? Vi hoppas att ni hinner vara ute ibland och njuta av den vackra hösten. Gör som prorektor och universitetsdirektören – delta i Studentloppet nu på lördag!