I tisdags började terminen för vårt konsistorium som hade höstens första möte. Vi hälsade våra nya studentrepresentanter välkomna: Sara Andersson, Fredrik Härlin, Fanny Isaksson Lantto, Sebastian Axelsson, Yasmin Hussein. Vi är verkligen glad åt alla våra engagerade studenter som bidrar till utveckling och förverkligar studentinflytandet på alla nivåer inom vårt universitet. Mötet ägnade vi till största delen åt arbetsformer – hur vi vill att konsistoriet ska arbeta med internrevisionen och uppföljning av verksamheten. Det är ett bra läge för det nu när vi snart har vår nya internrevisor Gunilla Liljeroth på plats. Dessutom ska konsistoriet besluta om ”Mål och strategier” senare under hösten. Här kan ni se min presentation från mötet, Rektors rapport 2014-09-09 (pdf).

På onsdagen välkomnade jag (Eva) nya medarbetare på introduktionsutbildningen. Det är alltid lika roligt och inspirerande. De som går kursen får nyttig information och möjlighet att träffa varandra. Deltagarna kommer från hela verksamheten: från institutioner i Uppsala och på Gotland, från biblioteket och förvaltningen. Jag tror att det är värdefullt att verkligen förstå hur brett, stort och fantastiskt vårt Uppsala universitet är. De personliga mötena kan inte heller överskattas. Jag hoppas också att vi alla, som inte längre är så nyanställda, hjälper våra nya kollegor till rätta så att de känner sig riktigt välkomna också i vardagen.

Nu ser jag fram emot några dagar som präglas av möten med företrädare för Japanska universitet. Denna vecka har vi seminarier tillsammans med Karolinska Institutet, Stockholms universitet, KTH och Kyoto University. Vi stärker relationerna och utökar våra samarbeten. Under mötena hoppas jag också att forskarna ska få inspiration till utveckling och nya idéer. Nästa vecka besöker studenter och forskare från Institutionen för speldesign Tokyo och världens största spelmässa i Japan. Samtidigt besöker Tokyo Tech:s ledning oss här i Uppsala.

Mera Japan: I helgen är det sista dagarna på Ikebana utställningen – passa på att se den under kulturnatten. Det är underbart hur de olika traditionella Ikebana skolorna, som i Japan är helt åtskilda, kan mötas här i Uppsala och få möjlighet att arbeta tillsammans.

Dörrarna vid Uppsala universitet står verkligen öppna under kulturnatten, se programmet här. Om ni vill kan ni träffa mig på Studentbokhandeln när jag annonserar årets Disapristagare. Jag får inte avslöja vem det är men det är verkligen en värdig pristagare för populärisering av forskning.