Vederkvickta efter en alldeles ovanligt vacker sommar är det nu dags att veva igång verksamheten igen. Vi går nu in i upptaktsmötenas, kick-offernas och terminsstartsaktiviteternas tid. På måndag konstituerar sig rektors ledningsråd, med nya vicerektorer och studentrepresentanter, och om ett par veckor välkomnar vi alla nya och återvändande studenter till Uppsala och Visby.

Redan den gångna veckan har det börjat röra på sig en hel del. 200-årsdagen av Anders Ångströms födelse uppmärksammades i onsdags. Igår var det på dagen 200 år sedan konventionen i Moss undertecknades och Sveriges unikt långa period av obruten fred inleddes. Den händelsen uppmärksammas med en fredsfest – Uppsala Peace Party – i Botaniska trädgården idag fredag med start kl 17.

Och idag fick vi tillfälle att kommentera positiva rankingresultat när årets version av den s.k. Shanghairankingen publicerades. Uppsala universitet har i år klättrat 13 placeringar, till plats 60. Det är den högsta placering vi haft på någon ranking sedan 2003, när vi låg på plats 59 i samma ranking. Fortsatt gäller att rankingar som denna skall tas med en nypa salt, men visst skall vi glädjas varje gång vi får stöd för att Uppsala universitet tillhör världens 100 främsta lärosäten.