Så var det återigen dags för universitets stora examensfest – vårpromotionen! I morse klockan 7 inleddes festligheterna med salut från slottet. Det var hela 38 skott som avfyrades, vilka representerar antalet deltagande fakulteter och jubeldoktorer vid dagens högtid. Men före dess hade Uplands nation bjudit på grötfrukost klockan sex. En timme senare inleddes klockringningen i Domkyrkan med Sveriges största klocka Storan, ca sju ton tung. Ringningen varade i tio minuter, och väckte nog med all säkerhet de Uppsalabor som somnat om efter kanonsaluten.

Det är 136 nya doktorer och 29 jubeldoktorer som promoverats idag under högtidliga former i universitetshusets aula. Det är glädjande att vi i år har så många jubeldoktorer, nästan dubbelt så många som förra året. Senare i kväll fortsätter festligheterna som sig bör med middag i rikssalen på Uppsala slott.

Du som twittrar eller instagrammar, använd gärna ‪#‎vårpromotion.