Det har varit en intressant dag på jobbet den här onsdagen. På förmiddagen diskuterade vi politik med Stefan Löfven, riksdagsledamoten Ardalan Shekarabi och landstingsrådet Vivianne Macdisi. De ville diskutera universitetets roll i det som är kunskapsregionen Uppsala. Hur sporrar universitetet innovationer och ny teknik inom life science? Vad finns för näringslivssamverkan? Vi lyfte frågor om dimensionering av utbildning, internationalisering, resursfördelning och utvärderingsfrågor. Tiden blev knapp som den ofta blir när många har mycket att säga så mötet avslutades med att samtalet ska fortsätta vid ett kommande möte.

Sedan träffade vi Indiens ambassadör Banashri Bose Harrison i samband med invigningen av en byst av Rabindranath Tagore på campus Engelska parken. Rabindranath Tagore fick nobelpriset i litteratur 1913, och var den förste icke-europé som fick priset. Under eftermiddagen hölls tre föreläsningar om hans liv och hans relation till Sverige organiserade av Forum for South Asian Studies vid Institutionen för lingvistik och filologi.

Resten av veckan bjuder på bland annat Include-konferens på torsdag och besök av universitetsledningen från Lunds universitet på fredag. En spännande och händelserik vecka, precis som det ska vara i början av maj!