I förra veckan hade jag glädjen att träffa Dr. Peter Waiswa från Makerere University School of Public Health. I samband med mötet överlämnade jag Uppsala universitets gåva om 50 000 kr att användas till utrustning och utbildning på en neonatalavdelning i Kampala, Uganda. Målet är att rädda liv och förbättra hälsan för både barn och deras mödrar. Denna gåva gav vi i HM Drottning Silvias namn, med anledning av drottningens 70-års dag den 23 december, 2013.

Det är viktigt för oss att skapa fler och djupare samarbeten med olika aktörer på den afrikanska kontinenten. Makerere University besökte jag i november förra året och professor Stefan Swartling Peterson, som ju själv arbetat på Makerere University, har många idéer om vad vi kan utveckla tillsammans.

Från höger: Dr. Peter Waiswa, professor Stefan Swartling Peterson och rektor Eva Åkesson vid överlämnandet av gåvan.