Peter Sundin, Stefan Swartling Peterson och Ulrika Ouline från Uppsala är tillsammans med mig (Eva) i Uganda.Vi har haft ett hektiskt och intressant dygn i Kampala. Några timmar efter ankomsten igår deltog vi i en mottagning arrangerad av Svenska ambassaden med anledning av Göran Hägglunds besök med en svensk delegation, Swedish Health care delegation.  Stefan Swartling Peterson gav ett föredrag tidigare på dagen om The non-communicable disease epidemic and health system.

Idag har vi varit på Makerere University, rektor Ddumpa Ssentamu besökte Uppsala i december 2012 och nu kunde vi återgälda den visiten. I september i år var en delegation från Colleges of health sciences på besök hos oss.

Syftet med vårt besök nu var att utforska möjligheter till fler och djupare samarbeten samt understödja pågående med ett MoU och utbytesavtal. Stefan Swartling Peterson har flera spännande samarbeten och har även arbetat vid Makerere University under några år.  International Science Programme har varit aktiva här sedan många år tillbaka och jag är imponerad över deras fantastiska arbete. Det var intressant att på plats få se och höra vilken stor betydelse ISP har.

En stor församling med Vice Chancellor, Members of Management och College Principals träffade oss och många intressanta möjligheter till samarbeten lyftes fram. Flera berättade om redan existerande kontaktar och samarbetet med Uppsala. Det var slående hur många som har sin utbildning i Sverige eller något annat nordiskt land. På eftermiddagen besökte vi bland annat institutionen för kemi, ett seminarium med korta presentationer av forskningen hade ordnats för oss med efterföljande besök på kemilabb.

Dagen avslutades med en UU mottagning med inbjudna gäster och alumner. En dag full av intryck och idéer, hjärtliga mottagande och jag är imponerad av det arbete som görs. Imorgon besöker vi ANoCC, African/Asien Network of Caregivers, sedan är det iväg till flygplatsen och nästa anhalt är Malawi och SANORD.