I fredags besökte vi Lunds universitet och hade möte tillsammans med respektive ledningsgrupp. Givande med konstruktiva diskussioner blev vår positiva sammanfattning av mötet. Agendan och samtalen stäckte sig över viss skilda ämnes som samverkansindikatorer, strategiska forskningsområden, UKÄs utvärderingara, internationella samarbeten, dimensionering av utbildning, Scilife, ESS och MAX IV. Vi har den här typen av möten varje termin, varannan gång via videolänk och varannan gång träffas vi.

På kvällen hastade delar av ledningen till prisutdelning på Grand i Stockholm. Göran Gustavsson stiftelse hade prisutdelning och flera av våra forskare blev uppmärksammade. Erik Johansson och Åsa Johansson fick Gustafssonpriset och Gustafssonpriser till unga forskare delades ut till: Albert Mihranyan, Emanuel Rubensson och Marika Nestor. Gratulerar till välförtjänta priser! Och stort tack till stiftelsen som stödjer forskning och unga forskare.

Prisutdelning, Göran Gustafsson stiftelse.

Idag, lördag, var Ann Fust och Eva Åkesson på en utflykt med våra studenter som fått stipendier från ”Anders Wall scholarship foundation for studies at Uppsala University”.  Dessa stipendier möjliggör studier för kinesiska studenter vid våra internationella masterprogram. Vi har många gånger tagit upp frågan om konsekvenserna av införandet av avgifter och vikten av att fortsatt ha internationella studenter vid vårt universitet. Vi är mycket tacksamma för det stöd vi får av Anders Wall. Vi, tillsammans med våra studenter, fick en härlig dag som inleddes med älgsafari och avslutades fantastisk pianomusik av Peter Friis Johansson i Giresta kyrka. Däremellan var det lunch och diplomutdelning av Anders Wall.

Älgsafari