Vi börjar så sakteliga smälta intrycken från en intensiv Valborgshelg och kan konstatera att ingenstans firar man in våren så grundligt som i Uppsala. Vi vill börja med att tacka alla er som var med och gjorde Sista april till en fantastisk dag. Studenter, funktionärer, medarbetare, Uppsala kommun, Uppsalapolisen och alla glada besökare.

Som ni kunde se i föregående inlägg inledde vi Sista april-firandet med att delta forsränningen. Rektor, prorektor och universitetsdirektör flöt nedför den ovanligt strida Fyrisån, tillsammans med en “inbäddad reporter” som direktrefererade i RIX FM. Vi var nog alla ganska nervösa inför avfärd, men tack vare den stabilt konstruerade flotten, oklanderlig paddelteknik och konsekvent taktik (sitt rätt i båten, håll till vänster, go with the flow), lyckades vi ta oss nedför både Kvarnfallet och Islandsfallet på rätt köl. Det var sanslöst roligt! Ett stort tack till funktionärerna från Uppsala teknolog- och naturvetarkår med projektledare Johan Fridh, som jobbat hårt för att organisera årets forsränning, samt kanotisterna från Uppsala paddelklubb, ytbärgarna från dykarklubben Tumlaren och Sjöräddningssällskapet som stod för säkerheten kring arrangemanget.

Sedan hastade vi iväg för att byta om till Sillunchen på Uppsala Konsert och Kongress. Mat och dryck varvades med underhållning och tal. Vid tretiden var det dags för mösspåtagningen i Carolinabacken. Regnet gjorde att vi inledningsvis blickade ut över ett hav av paraplyer, men i takt med att vädret klarnade upp kom studentmössorna fram och vi kunde traditionsenligt vinka in våren mot en (nästan) blå himmel.

Dagen avslutades med bal på slottet i Allmänna sångens regi och efterföljande vårtal och sång vid Gunillaklockan. Och dagen efter var det majmiddagar på olika nationer. Anders är nu stolt och tacksam hedersledamot på Snerikes.

Vilken helg! Vi kan det här med Sista april i Uppsala.