Idag hade jag förmånen att få välkomna nyanställda vid vårt universitet. Ett av mina roligare uppdrag. Vi blir allt fler; de senaste fyra åren har antalet anställda ökat med 800 personer och intäkterna med en miljard till 5,5 miljarder. Jag använder ofta uttrycket: Uppsala universitet i framgång och förvandling. Ni som har läst vår årsredovisning ser den fantastiska utveckling som har skett och den kommer att fortsätta, särskilt på forskningssidan.

Ledningsrådet var på en studieresa tidigare i veckan och besökte universiteten i Cambridge, Oxford och Edinburgh. Du kan läsa mer om detta i det tidigare blogginlägget. Det var en inspirerande resa och vi fick många bra idéer och uppslag med oss hem. Vi fick också med oss insikten att mycket av det vi gör är bra och vi har många orsaker att vara stolta över vårt universitet men vi kan inte slå oss till ro med det. Tydligast i minnet från resan är nog alumneventet som vi hade i London tisdags kväll. Drygt hundra alumner, utbytesstudenter, hedersdoktorer och vänner till Uppsala universitet träffades och hade en fantastisk kväll på den svenska ambassaden. Höjdpunkten var Ulf Danielssons föreläsning med den spännande titeln ”the Dark Side of the Universe”. Alumnföreningen The Uppsala University Alumni Chapter for the British Isles invigdes och Peter Sävbom är nybliven ordförande.