Idag samlades nationerna utanför universitetshuset för att tåga in till Reccegasquemottagningen i aulan. Aulan fylldes av förväntansfulla recentiorer. Vi bjöds på fin musik och diplom delades ut till ”Terminens recentior” för varje nation. Högtidligt men samtidigt välkomnande.

I morse deltog jag i panelen på frukostseminarium på Fores i Stockholm om
“Sverigebildens betydelse i en globaliserad tillvaro”.  Vad innebär ökad globalisering för Sveriges globala rykte? Vilka konkreta reformer behövs för att öka Sveriges internationella kompetens? Går det att bestämma hur Sverige uppfattas av andra? Hur bör Sverige profilera sig gentemot utlandet? Hänger självbilden ihop med andras bild av oss? Jag var inbjuden med anledning av den artikel som jag och ledamöterna i SIs insynsråd skrivit på DN debatt nyligen om
 ”Svensk byråkrati stoppar internationella talanger” där vi lyfter frågor kring Sverige ska vara en attraktiv destination för studenter, forskare och kvalificerad arbetskraft från andra länder. Men en krånglig byråkrati försvårar rekryteringen. Det behövs bättre samordning och en uppstädning i det snåriga regelverket. Artikeln har översatts och publicerat på engelska: ‘Complex bureaucracy is depriving Sweden of foreign talent’. På mötet i veckan på Rosenbad lyftes dessa svårigheter och det verkar som om Björklund börjar så smått agera i frågan.

Nu vill jag önska er alla en trevlig helg! Samtidigt vill jag  passa på att tacka för den fina Operakonserten i aulan igår kväll.