I veckan som gått har vi haft flera besök som universitetsledningen har tagit emot. I måndags gästades Uppsala universitet av en delegation från Rotary International. Några som deltog var: Ron and Jetta Burton, Ron är Rotary International President (RIPE,) Ian Riseley , Rotary Foundation trustee, Carl-Wilhelm Stenhammar Past RI President, riksdagsledamot Ann-Britt Åsebol deltog också. Delegationen besökte Institutionen för Freds- och konfliktforskning som är till  utnämnt till Rotary Peace Center.

I tisdags fick vi besök av senator Poy från Kanada och i fredags var Frankrikes ambassadör Jean-Pierre Lacroix här. Många är intresserade av hur vi hanterar införandet av studieavgifter förutom europeiska studenter. ESS (European Spallation Source) var ett samtalsämne som den franske ambassadören tog upp.

Idag lördag, är det Kulturnatten i Uppsala och jag ser fram emot att få dela ut Disapriset för att främja populärvetenskapligt författande till en välförtjänt person. Missa inte Disapristagarens föresläsning ikväll kl 21 i Gustavianium.

Tillägg senare: Nu vet ni att det var Maja Hagerman som var årets Disapristagare. Verkligen välförtänt. Läs motiveringen här.

Jag har själv Maja Hagermans bok ”Försvunnen värld” på mitt nattduksbord. Det har tagit mig lite tid att komma igenom den. Inte för att den var tung eller svårläst, snarare tvärtom. När jag kommit halvvägs igenom boken la beslag min man på den efter jag berättat hur bra den var. Så lyckas ni få tag på en av Majas böcker så håll hårt fast i den!