Vi skriver på UNT debatt idag tillsammans med ledningen för Lunds universitet under rubriken Nu tvingas vi ta bort platser. Viktig fråga för framtiden och för alla de motiverade ungdomar som vi kommer att säga nej till framöver.

Nu lyssnar jag till klockorna som ringer och förbereder mig för dagen promotionshögtid. Jag hoppas verkligen att det blir upphållsväder, särskilt i eftermiddag när alla nypromoverade doktorer ska fotograferas på trappan till universitetshuset.

Igår hann jag med ett besök på studenthälsan, en viktig verksamhet för våra studenter. Unikt här är att vi arbetar så tydligt med friskvård och bedriver flera gym inom studnethälsan. För egen del har det blivit alldeles för lite av den varan den här terminen. Men det är bara att ändra på istället för att ha dåligt samvete.

Igår, före kransbindningsfesten, träffade jag en grupp med doktorander. Vi resonerade kring forskarutbildning är det utbildning eller forskning, antagningsregler, forskarskola, handledare, internationalisering, kvalitetsfrågor, utbildningsbidrag och stipendier. På måndag kommer Rektors ledningsråd ha en fördjupad diskussion just kring dessa frågor.

Och Per Ström var kanon – igen. Jag kan inte bara låta bli att twittra detta under gårdagens repetitionen inför promotionen när Per Ström står och säger ”bom” .