Igår kväll hade vi besök av en grupp från SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle. SNS  är en politiskt oberoende ideell förening som på olika sätt ska bidra till att beslutsfattare i politik, offentlig förvaltning och näringsliv kan fatta välgrundade beslut baserade på vetenskap och saklig analys. Anders Malmberg, Ann Fust och jag presenterade Uppsala universitet, hur vi arbetar och kommande utmaningar. Det blev många frågor och livlig diskussion efteråt.

Idag ska jag träffa ”Uppsala universitets vänner” för första gången. Det är en stiftelse som har till ändamål att med stödja Uppsala universitet. Till stiftelsen kommer det att finnas en ideell förening med samma namn ”Uppsala universitets vänner” med syfte att verka för UU’s bästa. Uppsala universitets vän blir en fysisk person som donerar minst 1000 kr till stiftelsen ”Uppsala universitet vänner”. Jag kommer med mer information om detta längre fram för jag är övertygad om att vi är många som vill vara med i ”Uppsala universitet vänner”.