Det var ett givande besök på Högskolan på Gotland. Roligt att få träffa studenter från studentkåren Rindi och personal. Vi fick flera spännande presentationer om forskning och blev informerade om utbildning som bedrivs. Igår signerade jag och Jörgen Tholin hemställan som nu är inskickad med vår begäran att lärosätena ska vara sammanslagna 1 juli 2013. Idag var det ett stormöte där vi fick träffa många ur personalen. Samtidigt som det finns stor förväntan finns det också en oro och osäkerhet inför framtiden. Det är många frågor som vi ska finna svar på tillsammans och vi har ett spännande arbete framför oss gemensamt. Tradition av förnyelse möter passion och kunskap!

Idag kom de första beskeden från HSVs utvärderingar. Tre av våra utbildningar får högsta betyg, och två får omdömet bristande kvalitet. Totalt var det 41 av 189 som fick betyget bristande kvalitet, vilket är drygt 20 %. En hög andel kan jag tycka, i jämförelse med förra utvärderingssystemet där det “bara” var 10 % som ifrågasattes om jag minns rätt. Det ska bli intressant att läsa igenom bedömarnas rapporter. Mer kan du läsa på HSV hemsida .

I eftermiddags var det möte med SUHFs framtidsgrupp. Vi planerade aktiviteter på Almedalsveckan, seminarier och studieresa. Kreativ gruppering som försöker vara framtidsspanare. Vi använder #UoH2030 på twitter. Nu sitter jag på tåget söderut, jag besöker ESS och MAX imorgon tillsammans med Ulf Danielsson.