I morse deltog jag i JUSEKs frukostseminarium i Stockholm om kvalitet i högre utbildning. Min meddebattör och rektor för Högskolan på Gotland Jörgen Tholin fick till ett uttalande som hamnade direkt på twitter: ”Jag är ärkehumanist! När min bil går sönder läser jag en dikt.”

Lunchen var möte om bostäder, viktigt fråga för oss nu och framöver. Både när det gäller rekrytering av studenter och personal. Sedan hade vi en genomgång av anställningsordningen. Det är viktigt för mig att förstå vilka resonemang och tankar som ligger bakom olika vägval. Bra dragning av Stina Nyström, tack! Efter det var det en snabb visit i Engelska parken hos intendenturstyrelsen. Jag fick en fin presentation om hur man arbetar och samverkan på olika sätt. Imorgon kommer jag tillbaka på områdesbesök  som en del av introduktionsprogrammet.

Vidare till ett möte med en delegation från Polen, med bland annat rektorn från Jagiellonska universitet i Krakow. Vi har samarbete genom Baltic University Programme, Coimbra och Erasmus Mundus program. Känns verkligen kul att få presentera vårt fina universitet för gäster. Ikväll blir det middag på slotten med hela delegationen från Polen och inbjudna gäster. Rolig dag med både det ena och det andra!