Så var det fredag igen! Tiden går fort och snart har jag varit här i Uppsala två månader. En rolig och lärorik tid. Kanske dags att sluta säga att jag är ny på jobbet, eller hur länge får man säga så? Men nya saker kommer jag att lära mig hela min rektorsperiod, det är jag helt säker på. Jag tycker det är skönt att vara inne på jobbet tidigt, att i lugn och ro titta igenom dagens ärenden, hinna fundera över stora och små frågor. Idag har jag haft en del möten och men hinner även arbeta mig neråt i högarna på skrivbordet.

Idag  önskade jag ca 60 personer välkomna på Erasmus Mundus seminarium idag vid Uppsala universitet som ordnades av IPK, Internationella Programkontoret. Vi har i dagsläget 3 program inom Joint Master Action 1 (EMA1) :

• Erasmus Mundus Master in Evolutionary Biology
  • Erasmus Mundus Master in Humanitarian Action
  • Erasmus Mundus Master in Euroculture

Vi är partner i 8 program inom Global Partnership Action 2 (EMA2) sedan 2009, 80 personer har hittintill deltagit inom EMA2 och ytterligare 45 kommer att göra det 2012. Fokus har hittills varit Sydasien och Sydostasien. På måndagens ledningsråd ska vi diskutera kommande prioriteringar. Att delta i dessa program är ett kraftfullt och viktigt verktyg i arbetet med att utveckla kontakter och samarbeten med utomeuropeiska lärosäten men kräver också engagemang från lärosätet. Men svenskt regelverk sätter tyvärr vissa käppar i hjulet. Vi tog upp frågan i vårt budgetunderlag och förslår att regeringen fattar ett kompletterande beslut som medger att mellanskillnaden upp till respektive ersättningsbelopp kan räknas av mot takbeloppet. För på europeisk nivå har företrädare för svenska regeringen medverkat i utvecklingen av reglerna kring mundusprogrammen och bl.a. lagt fast att t.ex. mundusstudenter inom action 2 inte får erlägga högre avgifter än de stipendier som erhålls, dvs max 8000 EUR för insats 1 och 3000 EUR för insats 2 per läsår. Vi  hoppas att man från utbildningsdepartementets sida vill stötta svenska lärosäten att medverka i internationella samarbeten.

Trevlig helg önskar jag er alla!