Områdesbesök på vetenskapsområdet medicin och farmaci pågår. Igår besökte vi BMC. Vi fick en övergripande genomgång av vicerektor Britt Skogsied och mer i detalj om fakulteterna av dekanerna. Vi uppskattar presentationerna som Anja Sandström och Lena Friberg gav om sin forskning, spännade. En snabb genomgång av lokalerna och besök på SciLifeLab hann vi med före vi träffade studenter från alla programmen. En fullmatad eftermiddag och många möten med motiverade och engagerade människor. Kul! Idag kommer vi att besöka Akademiska sjukhuset och Rudbecklaboratoriet. Det blir säkert en minst lika givande dag.

Före det ska jag träffa konsistoriets studentrepresentanter för att prata om det kommande mötet på fredag. Flera rapporter från internrevisionen, årsredovisning och budgetunderlag till deppet samt en lägesrapport ang Högskolan på Gotland är på dagordningen.

Ikväll är det middag med årets Celsius och Linnéföreläsare.

Imorgon kan vi höra deras föreläsningar :
Celsiusföreläsare, Henry N. Chapman (UK)
”Imaging Molecules with Brilliant X-ray Laser Pulses”
Linnéföreläsare, Susan Lindquist (US)
How Protein Folding Interfaces with the Environment to Drive Evolution”