Igår fick jag träffa Akademiska Senaten för första gången. Det var imponerande att höra vid presentationen vilken bredd vi har vid vårt universitet. För mig är det värdefullt att ha en grupp att bolla frågor och idéer med. Vidare tror jag att det är viktigt att vi alla får träffas över fakultets- och områdesgränser för att höra andras synpunkter och se att allt inte är lika över hela universitetet. Vi kan hela tiden byta erfarenheter och lära av varandra. Prorektor Anders Malmberg och jag fick många frågor, från MAX labb till vad studenter kan bidra med för att utveckla internationaliseringen vid vårt universitet. Det är en debattsugen grupp som jag ser fram emot att få träffa fler gånger framöver.

En av våra Linnemiljöer, Uppsala RNA Research Centre, hade en grupp bedömare på platsbesök igår. Jag träffade gruppen en stund på eftermiddagen.  Överlag hördes positiva tongångar. Det blir spännande att se vad de har att säga om forskningsmiljön.

Sist på gårdagens program var Distinget (tränar på att betona rätt ). Jag gav en kort presentation om Uppsala universitetets betydelse i regionen och världen. Jag lyfte UU som en länk till omvärlden med våra forskningskontakter och utbytesavtal. Vi har områden att utveckla tex vår alumnverksamhete. Som utmaningar lyfte jag vikten av praktikplatser och VFU, även en uppmaning att ge våra studenter sommarjobb. Astra Zeneca manar till eftertanke. Och bostäder! Vi alla hjälpas åt att det blir fler bostäder.

Nu ska jag strax iväg på ett ormådesbesök. Idag och imorgon är det introduktionsprogram vid det teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet. Ser fram emot detta!