Första arbetsveckan börjar gå mot sitt slut. Det är en kortvecka och allt har inte riktigt satt igång ännu. Det behövs en startsträcka för att komma igång och få saker och ting på plats. En hel del tid har gått åt till att försöka få ordning på telefon, dator, epost, iPad och kalender. Dels att få över rätt på alla konton och dels att få över alla dokument och information. Tack till alla er som har hjälpt till!

Jag har fått en del tid att hinna prata med prorektor Anders Malmberg under veckan. Vi sätter oss successivt in i frågorna som kommer upp men vi vill också prioritera att hinna med långsiktigt strategiskt arbete för framtiden tillsammans med områdena. Det är lätt att drunkna i den dagliga ärendefloden och inte hinna lyfta blicken. Några viktiga ledstjärnor för oss kommer att vara kvalitetsfrågor och internationalisering, som jag lyfte fram i programtalet, och att se studenterna som medarbetare i kvalitetsarbetet: ni är vår framtid. Läs gärna programtalet:

Nästa vecka drar arbetet igång mer på riktigt. Första mötet med Rektors Ledningsråd blir på måndag. Sedan sätter introduktionsprogrammet igång på allvar och pågår de närmsta veckorna och månaderna. I en första omgång kommer vi att träffa företrädare för vetenskapsområden och fakulteter. Vi kommer längre fram börja besöka institutioner, men i ett lugnare tempo.

Vi måste sätta igång med budgetunderlaget som ska skickas in till utbildningsdepartementen. En viktig fråga för oss att lyfta är utökat takbelopp. Det är stor efterfrågan på våra utbildningar och vi kan erbjuda fler studenter att läsa vid Uppsala universitet. Ungdomskullarna som lämnar gymnasiet är stora och intresset för att läsa vidare i Uppsala är starkt. Kombinerat med en tuff arbetsmarknad ger det många sökande.

Jag hade förmånen att få se och höra en nyårskonsert i måndags med Uppsala Akademiska Kammarkör i måndags. Bo Sundqvist gjorde en fin insats som polischef. Idag har jag fått en rundvandring i Uppsala med Mikael Norrby som guide. Fantastiska miljöer och så mycket fint att se och uppleva här. Vi har en stor rikedom att värna om på många olika sätt.

Nu vill jag också passa på att önska Er alla en fin trettonhelg!

Vänliga hälsningar Eva Åkesson