De gröna lövverken börjar så sakteliga skifta i mer gula och röda toner och nu drar höstterminen igång på riktigt.

Under de senaste veckorna har jag och Anders haft förmånen att träffa och välkomna våra nya studenter. Förra veckan hade Anders två välkomstmottagningar i Uppsala och i måndags fick jag traditionsenligt följa vår egen riddare till S:t Eskils ruin för att välkomna våra recentiorer till Campus Gotland i Visby.

Under Almedalsveckan firade vi Campus Gotland fem år. I måndags fick jag tillfälle att fira detta igen, nu tillsammans med våra medarbetare i Visby . Utvecklingen på Gotland är fantastisk. Söktrycket är högt och i år  välkomnade vi drygt 1 300 studenter till en ny termin – det är fler än någonsin, en ökning med drygt 200 jämför med förra året. I Visby har vi också de enda internationella Bachelor-programmen vid universitetet och det är glädjande att antalet internationella studenter ökar.

Uppsala och Visby präglas av studenternas återkomst och när terminen börjar igen märks det i stadsbilden. Det är härligt med alla välkomstarrangemang, det sprider värme, glädje och framtidshopp. Universitetet bidrar till att städernas internationella karaktär, men det ställer också krav på fler studentbostäder och på ökad service på flera språk.

Den här veckan kändes det verkligen att terminen dragit igång på riktigt. Ledningsråd, möten med internationaliseringsutredningen och besök från universitetet i Turku. Under torsdagen var det en uppstart i en bredare krets för ett arbete som pågått under sommaren, EUN (European University Network) eller U4+. Det är ett initiativ som kommer från den franske presidenten Macron för att stärka samarbete inom forskning och utbildning i Europa. Vi kan ta vara på erfarenheterna inom U4-nätverket och utveckla konceptet för ännu starkare samarbeten. Du kan läsa mer i power-point-presentationen här.

På lördag är det kulturnatt i Uppsala och universitetet öppnar upp sina miljöer för en mängd evenemang, en del i egen regi och en del tillsammans med andra – se 49 anledningar att besöka kulturnatten. Du kan få en förhandsvisning av Carolina Rediviva, i Segerstedhuset kan du tycka till om  universitetets  framtidsplaner eller  lyssna till det Akademiska kapellet i Botans vackra Barockträdgård, för att nämna några exempel. Du kan också besöka några studentnationer. Naturligtvis märks även valet på söndag i kulturnattsprogrammet . På Evolutionsmuseet kan du ta del av en annorlunda valvaka och på Fyriskällan visas valfilmer och valaffischer som kommenteras av statsvetaren Sten Widmalm.

Själv har jag äran att dela ut Disapriset under Kulturnatten. Det är ett pris som instiftades av universitetet tillsammans med Studentbokhandeln 2001 för att uppmärksamma forskare vid Uppsala universitet som publicerat sig populärvetenskapligt eller skönlitterärt. Det är en prestigefylld utmärkelse, bland de tidigare pristagarna finns bland andra Sara Danius, Ulf Danielsson, Peter Englund, Maja Hagerman och Johan Svedjedal.

Vill du veta vem som blir årets pristagare? Kom till Studentbokahandeln klockan 19.30.

Hoppas vi ses!