Det finns många orsaker att fira och markera framgång. Ett sådant tillfälle var i fredags då Göran Gustafsson priserna delades ut till unga forskare – från Uppsala universitet fick Anna Rostedt Punga och Cecilia Persson, Göran Gustafssonpriset på vardera 2,5 miljoner kronor att användas fritt för forskning. Det mindre priset på 0,5 miljoner kronor, gick till Olov Norlén och Reza Younesi. Detta skedde vid en högtidlig prisutdelning i Stensalen, Kungliga Slottet i Stockholm och sammanlagt delades 12 miljoner kronor ut till unga duktiga forskare vid UU och KTH.

Anna Rostedt Punga håller tacktal från pristagarna

Ett annat tillfälle var i torsdag på företagsekonomiska institutionen där man tillsammans uppmärksammade att man  framgångsrikt lanserat nya internationella masterprogram som attraherat många sökande. Samtidigt uppmärksammades de nyligen utsedda excellenta lärare, befordrade professorer och nyutnämnda docenter. Detta firades med tårta och utdelning av böcker. Det är viktigt att stanna upp och fira,  kunna glädjas åt varandras framgångar. Det är betydelsefullt att hinna med att ge några berömmande ord till varandra – det borde vi göra mycket oftare.