Jag har ännu inte hunnit läsa utvärderingarna, men många utryckte sin uppskattning över det prefektinternat som vi just har haft. De positiva omdömena berodde inte enbart på att vi fick njuta av perfekt försommarväder när vi var på Fagerudd.

Dag ett kastade sig prefekterna över arbetsordningen under ledning av Lena Marcusson. Det var stort fokus på prefektrollen och institutionerna men många andra frågor kom upp och jag bedömer att arbetsgruppen fick många kloka inspel för att ta med i det fortsatta arbetet. I slutet av dagen bidrog Staffan Svärd med sina reflektioner efter sex år som prefekt på ett generöst och intressant sätt. Vi fick lära oss om ”gegenpress” och tog till oss uppmaningen: Be calm and be yourself.

Dag två så handlade det om kompetensförsörjning, Daniel Gillberg och Eliane Forsse inledde med att ge ramverket för arbetet med kompetensförsörjningsplaner och vilket stöd som ges vid Uppsala universitet vid rekrytering, utveckling och avveckling. Åsa Kettis tog vid och berättade om karriärstöd för unga forskare. Vi fick tre institutionsexempel från Magnus Öberg, Karin Forsberg Nilsson och Olof Karis. Det är slående hur olika det kan vara – och samtidigt lika. Många positiva kommenterar under dagarna om hur viktigt och givande det är att få träffa varandra och utbyta erfarenheter, några är nya som prefekter och behöver få lära känna sina kollegor.

Väl hemma i Uppsala igen så träffade jag (Eva) tillsammans med vicerektor Torsten Svensson en grupp från tolv kanadensiska universitet som är studieresa till Sverige och Finland. Anders Malmberg tog hand om ett möte med NCC som är en av våra strategiska partners. Arbetsdagen avslutade med terminens avstämningsmöte med ledningen på SLU och samtal om våra samarbeten. Och vi konstaterade att SLU fyller 40 och UU 540 i år !